کسب و کار آنلاین و سرنخ‌هایی برای شروع

راه‌اندازی کسب و کار آنلاین بسیار هیجان‌انگیز است. تصور اینکه افراد از دفترکار یا خانۀ خود به مدیریت تجارتی پرسود می‌پردازند، باعث شده تا این نوع از مشاغل طرفداران بسیاری پیدا کنند. برای موفقیت در مشاغل آنلاین باید بیش از هر چیزی به سراغ ایده‌هایی برای کارآفرینی اینترنتی رفت.

اینترنت این امکان را فراهم کرده است تا صاحبان مشاغل کوچک امکان رقابت با کسب و کارهای بزرگ را داشته باشند. کسب و کار آنلاین از آن جهت مورد توجه قرار گرفته است که راه‌اندازی آن آسان بوده و هزینه اولیه زیادی ندارد.  اما باید توجه داشت که این سادگی بدین معنا نیست که احتمال موفقیت در آن زیاد باشد. برای رسیدن به موفقیت در بیزینس‌های آنلاین باید به نکاتی توجه کنیم.

 

نکات مهم برای شروع کسب و کار آنلاین

در کسب و کارهای آنلاین مانند سایر صنایع، نیاز است تا زیرساخت‌هایی ایجاد شود تا امکان رشد و موفقیت وجود داشته باشد.

1-    ارزیابی ایده کسب و کار آنلاین

همیشه ایده‌هایی برای کارآفرینی وجود دارند که جالب هستند و موجب می‌شوند تا کارآفرینان با هیجان و انگیزه‌ای مضاعف به سراغ اجرای آن‌ها بروند. ارزیابی و امکان‌سنجی اجرای ایده به کارآفرینان کمک می‌کند تا ریسک‌ها را شناسایی کنند و با شناخت پرسونای مخاطبان به ارزیابی دقیق از بازار هدف بپردازند.
حتی ممکن است ایده‌ای که مورد توجه قرار گرفته است مشکل عدۀ زیادی از افراد باشد، اما باید بررسی شود که آیا آن‌ها حاضر به پرداخت پول برای خرید محصولات مرتبط با آن هستند؟ بررسی و پاسخ به سوالات زیر کمک زیادی به ارزیابی ایده‌هایی برای کارآفرینی آنلاین خواهد کرد:

  • آیا محصول یا خدمات مدنظر برای عرضه آنلاین، مشتریان بالقوۀ کافی دارد؟
  • قیمت محصولات یا خدمات نسبت به نمونه‌های مشابه مقرون‌به‌صرفه است؟
  • آیا مردم حاضرند برای حل مشکل‌شان پول خرج کنند؟
  • دسترسی به افرادی که به محصولات یا خدمات عرضه شده نیاز دارند چه هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت؟

2-    تهیه طرح تجاری برای کسب و کار آنلاین

کسب و کارهای آنلاین مانند تمامی ایده‌های کارآفرینی دارای ابعاد مبهمی هستند که باید به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند. بعد از ارزیابی ایده‌هایی برای کارآفرینی آنلاین باید به سراغ تهیه طرح کسب و کار (Business Plan)  رفت. حتی اگر بنیان‌گذاران قصد ندارند تا برای شرکت‌شان سرمایه‌گذار جذب کنند باز هم نوشتن بیزینس‌پلن ضروری است.

با داشتن طرح کسب و کار، چشم‌انداز فعالیت‌ها برای بنیان‌گذاران یا کارکنان مشخص می‌شود و مسیر رشد و سودآوری تعیین می‌گردد. داشتن یک برنامه مشخص به کسب و کار آنلاین کمک می‌کند تا به شناسایی بازار هدف پرداخته و با ارزیابی دقیق ایده‌هایی که برای کارآفرینی دارند به تعیین نقشه راه بازاریابی بپردازند.

3-    انتخاب نام تجاری کسب و کار آنلاین

هر کسب و کاری باید بر روی برندینگ خود تمرکز کند. این موضوع در ایده‌های کارآفرینی آنلاین اهمیت بیشتری می‌یابد، زیرا نام برند باید در دامنه، پروفایل شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات مجازی و بازاریابی ایمیلی عنوان شود.

این نام تجاری باید منحصربه‌فرد و گویای زمینه کاری باشد و علایم تجاری مرتبط با آن در سازمان‌های مرتبط ثبت نشده باشند. رعایت مسائل حقوقی و فنی در انتخاب نام برند در آینده شرکت تاثیر می‌گذارد. انتخاب دامنه مناسب بر روی سئو و جذب ترافیک از موتورهای جستجو نیز اثر خواهد داشت.

4-     تعیین ساختار کسب و کار

مشخص کردن ساختار کسب و کار بر روی الزامات قانونی، ثبت شرکت و حتی نحوۀ دریافت مالیات اثر می‌گذارد. برخی از ساختارهای رایج برای کسب و کار آنلاین عبارت‌اند از:

  • مالکیت فردی (حقیقی): ساختاری ساده است که در آن مسئولیت‌ها محدود هستند؛
  • مالکیت شراکتی: چندین نفر در کنار یکدیگر با راه‌اندازی کسب و کار آنلاین، وظایف را در بین خود تقسیم می‌کنند؛
  • شرکت با مسئولیت محدود: چنین شرکت‌هایی از محبوب‌ترین ساختارهای تجاری کوچک هستند.

برای تعیین بهترین ساختار تجاری برای کسب و کارتان و حفاظت از ایده‌هایی که برای کارآفرینی دارید با یک وکیل یا کارشناس امور مالیاتی مشورت کنید.

5-     بررسی تمامی وظایف قانونی

راه‌اندازی کسب و کار آنلاین ساده است، اما این به معنای بی‌توجه‌ای به وظایف قانونی نیست. از روز اولی که ایده‌هایی برای کارآفرینی در ذهن شکل می‌گیرد باید به دنبال ثبت ایده، حق مالکیت معنوی، نام برند، هویت بصری و.. باشید.
همچنین باید مجوزهای قانونی را برای توسعه کسب وکار خود دریافت کنید تا با ایجاد موانع قانونی توسط رقبا یا سازمان‌های دولتی روبه‌رو نشوید.

6-     طراحی وب‌سایت اختصاصی

برای ورود به فضای تجارت آنلاین از شبکه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل انبوه، پیام‌رسان‌ها، نرم‌افزارهای موبایلی و.. استفاده می‌شود. اما داشتن یک وب‌سایت سفارشی این امکان را به کسب و کار می‌دهد تا علاوه‌بر اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات و خدمات، از ترافیک ایجاد شده توسط گوگل برای جذب مخاطب استفاده کند.

در طراحی سایت به مباحث فنی توجه داشته باشید و در تهیه زیرساخت یا آماده‌سازی نرم‌افزارهای اختصاصی از شرکت‌های باتجربه کمک بگیرید.

7-    تعیین استراتژی‌های بازاریابی

قبل از راه‌اندازی کسب و کار آنلاین بر روی استراتژی‌های بازاریابی خود تمرکز کنید تا بعد از ایجاد بیزینس‌آنلاین، امکان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده را داشته باشید.

8-    شروع فعالیت کسب و کار آنلاین

بعد از پیگیری 7 گام اساسی قبلی، زمان آن رسیده است که روبان تاسیس کسب و کار آنلاین را برش بزنید. برای این منظور به‌صورت هدفمند فعالیت‌های زیر را شروع و گسترش دهید:

  • انتشار پست یا استوری در رسانه‌های اجتماعی؛
  • نوشتن پست‌های وبلاگی در وب‌سایت؛
  • شروع بازاریابی ایمیلی با لیست‌های از قبل تهیه شده؛
  • اجرای کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین در کنار تبلیغات سنتی نظیر شرکت در رویدادها یا انتشار بیلبوردهای شهری؛
  • شبکه‌سازی با شرکت‌های تجاری و فعالین صنعت.

 

ایده‌هایی برای کارآفرینی آنلاین

برای داشتن یک کسب و کار آنلاین داشتن خلاقیت و نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار است. ایده‌های زیر به شما کمک می‌کند تا زمینه‌ای بکر و جدید را برای تجارت آنلاین خود بیابید:

  1. مشاوره آنلاین: برای افرادی که دارای تجربه در زمینه‌های مختلف هستند، ارائه مشاوره آنلاین یک زمینۀ مناسب برای راه‌اندازی کسب و کار است. البته باید توجه داشت که فعالیت در برخی از حوزه‌های مشاوره نیاز به اخذ مجوزهای قانونی دارد.
  2. خرده‌فروشی آنلاین: فروش محصولات دست‌ساز یا محصولات محلی یکی از کسب و کارهای آنلاینی است که پتانسیل بالایی برای جذب مشتریان دارد.
  3. طراحی سایت اختصاصی: فریلنسرها یا شرکت‌های طراحی سایت توانایی زیادی در جذب مشتریان هدف خود از طریق بازاریابی آنلاین دارند.
  4. بلاگری: تولیدمحتوا، سئو، نویسندگی، تولید پادکست، تهیه تصاویر یا ویدئوهای آموزشی و.. از فعالیت‌های یک بلاگر است. بلاگری یک کسب و کار آنلاین پرطرفدار است که درآمد مناسبی دارد.
  5. همکاری در فروش: یک کسب و کار آنلاین همیشه به فروش محصولات خود نمی‌پردازد. همکاری در فروش شیوه‌ای است که در آن صاحبان سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی پر مخاطب به تبلیغات محصولات سایر شرکت‌ها پرداخته و از سود حاصل از فروش درصدی را دریافت می‌کنند.
  6. پشتیبانی آنلاین: رشد علاقه‌مندان به ایده‌های کارآفرینی و افزایش تعداد کسب و کار آنلاین موجب شده است تا پشتیبانی آنلاین از کسب و کارها نیز توسعه یابد.
  7. آموزش آنلاین: امروزه بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی کسب و کار خود را بر اساس آموزش مجازی توسعه می‌دهند.
  8. کسب و کارهای واسطه: با رشد فضای مجازی بسیاری از کسب و کارهای آنلاین نقش واسطه (پلتفرم) را برعهده گرفته‌اند. آن‌ها به‌عنوان واسطه بین مشتریان و کارفرمایان عمل می‌کنند.

 

سخن پایانی

رشد فضای مجازی موجب شده تا ایده‌هایی برای کارآفرینی در این محیط مورد توجه قرار گیرند. کسب و کار آنلاین با مدیریت هزینه و دسترسی به تعداد زیادی از مشتریان، امکان توسعه سریع را خواهد داشت. البته باید توجه داشت که برای راه‌اندازی بیزینس‌آنلاین باید تجربه کافی داشت یا از مشاوران ماهر کمک گرفت.