برونسپاری توسعه نرم‌افزار چه ریسک‌هایی دارد؟

هر ساله بازار برونسپاری توسعه نرم‌افزار، رشد وسیعی را تجربه می‌کند. به‌طوری که اندازه این بازار به‌زودی به حدود یک تریلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که روزبه‌روز دامنه مسئولیت‌های واگذار شده به تیم‌های توسعه برون‌سپاری در حال افزایش است. اما کسب‌وکارها و مدیران محصول، در مورد خطرات برونسپاری طراحی نرم‌افزار اختصاصی نگرانی‌هایی دارند.

صاحبان کسب‌وکار برای ایجاد  MVP، پشتیبانی از نرم‌افزارهای مقیاس بزرگ و بازسازی پروژه‌ها به سراغ شرکت‌های طراحی نرم‌افزار می‌روند. افزایش تقاضا برای برونسپاری پروژه‌های نرم‌افزاری منجر به ورود ارائه‌دهندگان جدید شده است. اگر این تیم‌ها برای ساخت محصولات موفق، انگیزۀ کافی داشته باشند، همه چیز به درستی پیش می‌رود. اما همیشه شرایط مساعد نیست و ریسک‌هایی در این زمینه وجود دارد.

 

مدیران محصول یا صاحبان مشاغل از برونسپاری چه انتظاری دارند؟

دلیل اصلی استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، نیاز به مهارت، کاهش هزینه‌ها، افزایش کارآیی و تمرکز بهتر بر فرایندهای اصلی کسب‌وکار است. با این انگیزه، صاحبان مشاغل نیز انتظارات خاصی دارند.

شرکت‌ها همیشه به دنبال نرم‌افزاری عالی و کامل هستند، اما با توجه به محدودیت‌های فنی و مالی، امکان استخدام یک تیم توسعه داخلی را ندارند. برونسپاری نرم‌افزار راهی برای تولید و انتشار سریع نرم‌افزار بدون مواجهه با مسائلی نظیر استخدام، نصب، نگهداری، نیاز به دفتر کاری و زیرساخت‌های توسعه است.

برای توسعه نرم‌افزار اختصاصی، نیاز به تیم‌های توسعه مختلف وجود دارد. همچنین کسب‌وکار مجبور به آماده‌سازی سخت‌افزار، سرور و زیرساخت‌های لازم برای نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) خواهد بود.

 

نقش تجربه تیم‌های برونسپاری در توسعه نرم‌افزار

مزیت قابل توجه کار با یک شرکت برونسپاری تولید نرم‌افزار این است که چنین توسعه‌دهندگانی به‌طور مستمر درگیر پروژه‌های مختلفی هستند. از همین‌رو، آن‌ها با آخرین تکنولوژی‌ها و فرآیندهای برونسپاری آشنایی کامل دارند. به عنوان مثال:

  1. مدیر محصول به یک نوآوری خاص نیاز دارد که تیم‌های داخلی یا بازار محلی، تخصص کافی را در آن زمینه ندارند. این موضوع بسیار رایج است، زیرا استفاده از فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین، هوش‌مصنوعی، داده‌های حجیم، یادگیری ماشین وو.. نیاز به تخصص زیادی برای استفاده در نرم‌افزارهای اختصاصی دارند.
  2. تیم‌های محلی در یک صنعت خاص از تجربۀ کافی برخوردار نیستند. اگر ایده مشخصی از مدل کسب‌وکار یا نرم‌افزار اختصاصی مرتبط وجود دارد، باید به سراغ افرادی رفت که جزئیات را درک می‌کنند، زیرا توانایی توسعه سریع نرم‌افزار را خواهند داشت. به‌عنوان مثال، برای ساخت یک پلتفرم مارکت‌پلیس بهتر است پروژه را به تیمی برونسپاری کنید که تجربه چندین مورد مشابه را داشته باشد.
  3. بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند با تیم‌های مجرب همکاری کنند. همۀ شرکت‌های توسعه‌دهنده که پروژه‌های برونسپاری را قبول می‌کنند، به یک اندازه ماهر و نوآور شناخته نمی‌شوند. اما برخی از شرکت‌ها با عملکرد قابل قبول، توجه بسیاری از کسب‌وکارها و مدیران محصول را به خود جلب می‌کنند.

 

ریسک‌های برونسپاری طراحی نرم‌افزار

ظرفیت‌های همکاری زیادی با تیم‌های توسعه نرم‌افزار اختصاصی وجود دارد. اما همیشه در این زمینه ریسک‌هایی وجود دارد. بسیاری از شرکت‌هایی که به سراغ برون‌سپاری طراحی نرم‌افزار می‌روند، قبل از این تجربه نامناسبی با شرکت‌های دیگر داشته‌اند. به همین دلیل، آن‌ها به سختی اعتماد می‌کنند و نگران ریسک‌های برونسپاری پروژه‌شان هستند.

ریسک 1: استخدام یک تیم نامناسب

گاهی اوقات همکاری با یک تیم برونسپاری نرم‌افزار، عالی و امیدوارکننده است. در ظاهر همه چیز شفاف است و در تیم تحلیلگران، معمار نرم‌افزار و مدیران توانمندی قرار دارند. اما بعد از عقد قرارداد شاهد ارتباطات نامنظم و شیوه‌های غیرحرفه‌ای هستیم. به‌طوری که بودجه پروژه خیلی سریع صرف می‌شود و نتیجه مورد انتظار به‌دست نمی‌آید.

راه‌حل

برای برونسپاری به سراغ پلتفرم‌های واسطه معتبر بروید تا اعتبار تیم توسعه را تایید کنند. از تیم برونسپاری، نمونه کار بخواهید و با مشتریان قبلی آن‌ها دربارۀ تجربه‌شان صحبت کنید. همچنین از محصولات مشابهی استفاده کنید که قبلاً توسط تیم توسعه ایجاد شده‌اند تا متوجه جزئیات کاربردی در طراحی تیم برونسپاری شوید.

ریسک 2: مدیریت چندین پروژه توسط تیم برونسپاری

همه شرکت‌های برونسپاری نرم‌افزار، هم‌زمان درگیر انجام چندین پروژه می‌شوند. مدیریت زمان در چنین شرایطی مشکل می‌شود و امکان تاخیر در پروژه‌ها افزایش می‌یابد. ازدحام پروژه‌ها موجب می‌شود تا اعضای تیم، انگیزه و خلاقیت کافی را نداشته باشد.

راه‌حل

در قرارداد برونسپاری تمامی جزئیات دیده شود. حتی امکان عقد قرارداد با توسعه‌دهندگان فریلنس نیز وجود دارد. همچنین برخی از کسب‌وکارها یک تیم توسعه اختصاصی را با این شرط استخدام می‌کنند که در مدت زمان انجام پروژه‌شان، پروژه دیگری قبول نکنند.

ریسک 3: ارتباطات نادرست

برای برونسپاری نرم‌افزار باید بین کسب‌وکار و شرکت توسعه‌دهند،ه ارتباط درستی شکل گیرد. این ارتباطات برای اطلاع توسعه‌دهندگان از ویژگی‌های کسب‌وکار ضروری است. توضیح چالش‌ها و درک مشکلات، تنها با ارتباطات شکل می‌گیرد.

راه‌حل

در مرحله کشف نیازها باید بر روی فرایند ارتباط توافق شود. بررسی نظرات مشتریان قبلی نیز شیوه‌ای مناسب برای شناخت نحوه ارتباط موثر با آن‌هاست.

ریسک 4: انتخاب نادرست مکان شرکت برونسپاری

برای برونسپاری توسعه نرم‌افزار همیشه نباید به سراغ شرکت‌های محلی رفت. در انتخاب شرکت باید علاوه‌بر قیمت، به فناوری مورد استفاده، تخصص تیم و دسترس‌پذیری توجه داشت. در برخی از مناطق، قیمت توسعه پایین است زیرا حجم پروژه‌ها کمتر است.

بسیاری از کسب‌و‌کارها با استفاده از این واقعیت طراحی نرم‌افزار اختصاصی خود را به شرکتی واگذار می‌کنند که علی‌رغم داشتن تجربه کافی، از قیمت مناسب‌تری برخوردار باشد.

راه‌حل

تهیه فهرستی از شرکت‌های معتبر برای برونسپاری، کمک زیادی به انتخاب بهترین گزینه برای کسب‌وکار خواهد کرد.

ریسک 5: استفاده از فناوری روز

برای طراحی نرم‌افزار اختصاصی باید پروژه به شرکتی برونسپاری شود که از فناوری روز مطلع باشد. استفاده از فناوری‌های قدیمی موجب افزایش هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی از نرم‌افزار در آینده خواهد شد.

راه‌حل

بررسی مقالات، وب‌سایت و نمونه کارهای شرکت توسعه‌دهنده، آخرین فناوری یا نوآوری‌های مورد استفاده توسط تیم برونسپاری را نشان خواهد داد.

 

سخن پایانی

ریسک‌های برونسپاری نرم‌افزار، ناشی از عواملی مثل ارتباطات نادرست، کدنویسی با کیفیت پایین، استفاده از فناوری نامناسب، عدم مدیریت زمان و… است. کسب اطلاعات کافی از تیم‌های توسعه‌دهنده، احتمال موفقیت فرایند برون‌سپاری را افزایش خواهد داد.