برای طراحی سایت اختصاصی به چه تخصص‌هایی نیاز است؟

طراحی سایت اختصاصی برای کسب‌وکارها نقش مهمی در رشد و دستیابی آنان به موفقیت دارد. با داشتن یک سایت امکان توسعه برند دیجیتال ایجاد می‌شود و شرکت‌ها ظرفیت‌های جدیدی برای مشتری‌یابی با شیوه‌های بازاریابی نظیر سئو و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، به‌دست خواهند آورد.

برای راه‌اندازی یک سایت اختصاصی بایستی تیم توسعه‌ای در اختیار داشته باشید که در آن متخصصین مختلفی حضور داشته باشند. البته بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند با برون‌سپاری تولید نرم‌افزار یا وب‌سایت خود به شرکت‌های طراحی، سرعت عمل بیشتری داشته باشند. آن‌ها با برون‌سپاری فعالیت‌های طراحی سایت، دیگر مجبور به مدیریت تیم‌های فنی نخواهند بود.

 

مهمترین تخصص‌ها برای طراحی سایت اختصاصی

برای اینکه یک وب‌سایت اختصاصی طراحی شود باید مجموعه‌ای از متخصصان در کنار یکدیگر فعالیت کنند. این متخصصان علاوه‌بر مهارت‌های فنی و سخت باید دارای مهارت‌های نرم (Soft Skills) نظیر مدیریت زمان، ارتباطات، حل مسئله، تحقیق و توسعه، توجه به جزئیات و… نیز باشند.

طراحی سایت اختصاصی شامل ترکیبی از تصاویر، محتوا و کدها می‌شود. به همین دلیل در طراحی سایت‌ها باید متخصص‌های زیر با یکدیگر همکاری داشته باشند:

1-    متخصص گرافیک

داشتن شَم هنری در طراحی سایت اهمیت زیادی دارد. زیرا بخش مهمی از راه‌اندازی سایت‌های سفارشی به اصول گرافیک مربوط می‌شود. شناسایی اصول اساسی طراحی بصری (Visual Design) بر اثرگذاری صفحات وب روی مخاطبان موثر است.

تصاویر گرافیکی، اینفوگرافیک‌ها، عکس‌ها، انیمیشن‌ها و ویدیوها تاثیر به‌سزایی روی انتقال پیام وب‌سایت به مخاطب دارند. تناسب بین اجزای مختلف استفاده شده در طراحی وب‌سایت، از وظایف اصلی متخصص گرافیک است. آن‌ها وظایف زیر را نیز به‌طور جدی دنبال می‌کنند:

  1. تایپوگرافی: متخصصان گرافیک با طراحی فونت‌ها و تناسب آن‌ها با دیگر مولفه‌های موجود در وب‌سایت، خوانایی و تجربه کاربری بهتری را رقم می‌زنند. انتخاب فونت و انواع سبک‌های تایپ با توجه به محل استفاده متفاوت است. متخصصان گرافیک با استفاده از ابزارهای مختلف به ترکیب فونت‌ها می‌پردازند تا به بهترین حالت دست پیدا کنند.
  2. ترکیب: گرافیست‌ها وظیفه دارند تا با چیدمان متن، جلوه‌های بصری و دیگر عناصر، به اهداف هنری و اهداف کاربری برسند. هماهنگی بصری یک طرح و سازمان‌دهی سلسله مراتب ایده‌ها با استفاده از تعادل کنتراست، فضای منفی و عناصر متناسب به‌وجود خواهد آمد.
  3. تئوری رنگ: آشنایی با مفاهیم اولیه ترکیب رنگ‌ها، کارکردهای متنوعی را در طراحی سایت اختصاصی ایجاد خواهد کرد. طراحان حرفه‌ای با هماهنگی بصری که با کمک تناسب رنگ‌ها ایجاد می‌کنند، نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری و نمایش پیام‌های کلیدی به مخاطبان دارند.

متخصص گرافیک با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فیگما، فتوشاپ، XD یا ایستریتور توانایی بهینه‌سازی تصاویر و طراحی لوگو و بنر را برای طراحی سایت اختصاصی خواهد داشت.

2-    طراح تجربه کاربری

برای طراحی سایت اختصاصی، توجه به تجربه کاربری (User Exprience) از اهمیت زیادی برخوردار است. تجربه کاربر، واکنش احساسی فرد به یک طراحی است. طراحان تجربه کاربری، تلاش دارند تا با ترکیبی از قابلیت‌های استفاده و یکپارچه‌سازی عناصر تعاملی و پویا، تجربه افراد از یک سایت را بهبود دهند.

بهبود تجربه کاربری در سایت بر روی نحوۀ تعامل کاربر با کسب‌وکار تاثیر گذاشته و منجر به سودآوری بیشتر خواهد شد. طراحان تجربه کاربری سعی می‌کنند تا با همدلی با کاربران، طراحی اختصاصی‌ای برای مخاطبان ایجاد کنند که متناسب با نیازهای آن‌ها باشد.

3-    طراحی رابط کاربری

از زمانی که وایرفریم یک سایت طراحی می‌شود تا زمانی که طراحی سایت اختصاصی به پایان می‌رسد، طراح رابط کاربری (User Interface) وظیفه دارد که با بررسی اجزای گرافیکی بهترین حالت را برای وب‌سایت ایجاد کند.

طراحان تجربه کاربری (UX) بیشتر بر جنبه‌های کلی طراحی برای افراد تمرکز می‌کنند. این در حالی است که طراحان رابط کاربری (UI) بر روی ویژگی‌های جزئی تمرکز کرده و صفحات وب، دکمه‌ها، منوها، آیکون‌ها و.. را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که بهترین تجربه را برای کاربران به‌وجود آورد.
یک متخصص UI در طراحی سایت اختصاصی با طراحی رابطی ساده ولی کاربردی، نقش مهمی در دستیابی کسب‌و‌کار به اهداف کلیدی دارد.

4-    متخصص برنامه‌نویسی در طراحی سایت اختصاصی

اغراق نیست اگر بگوییم مهم‌ترین کار در طراحی سایت اختصاصی، برنامه‌نویسی است. جایی که یک صفحه وایرفریم گرافیکی با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، HTML/CSS  و زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند مانند PHP تبدیل به محیطی پویا برای تقویت ارتباطات بین مشتریان و کسب‌وکار می‌شود.
برنامه‌نویسان یکی از عناصر کلیدی در هر تیم توسعه وب هستند که با استفاده از کدها، وب‌سایت‌ها را تبدیل به نرم‌افزارهای اختصاصی و کاربردی می‌کنند.

5-    کارشناس سیستم مدیریت محتوا

طراحان در طراحی سایت اختصاصی برای راه‌اندازی بخش وبلاگ، به سراغ سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)  می‌روند. یک کارشناس سیستم مدیریت محتوا، اطلاعات کامل و جامعی دربارۀ استفاده درست از بلوک‌های محتوایی در سایت دارد.
او با به کارگیری درست متن، تصاویر، ویدئو و پادکست در کنار یکدیگر، امکان تعامل مخاطب با صفحات وب را فراهم می‌آورد. وبمستران با سفارشی‌سازی قالب‌ها، محتواها را بر اساس نیاز مخاطبان در اختیار آنان می‌گذارد.

6-    متخصص طراحی واکنش‌گرا

سایت‌ها بعد از طراحی، در دستگاه‌های مختلفی نمایش داده می‌شوند. یک سایت ایده‌آل، باید در کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت و گوشی‌های هوشمند و همچنین از طریق مرورگرهای مختلف، به درستی باز شود.
در طراحی سایت اختصاصی، کارشناسان واکنش‌گرایی (Responsive) وظیفه آماده‌سازی سایت برای نمایش درست در دیوایس‌های مختلف را برعهده دارند.

7-     کپی‌رایتر

یکی از مهم‌ترین متخصصینی که در طراحی سایت اختصاصی نقشی کلیدی برعهده دارند، کپی‌رایترها هستند. در کپی‌رایتینگ تلاش می‌شود تا متنی متناسب با اهداف کسب‌وکار نوشته شود، به‌گونه‌ای که مخاطب جلب صفحات وب شده و اقدام مدنظر کسب‌و‌کار را انجام دهد. کپی‌رایترهای حرفه‌ای، نقش مهمی در بهبود نرخ تبدیل در صفحات لندینگ‌پیج دارند.

8-     متخصص سئو

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است که منجر به نتیجه رسیدن تمامی تلاش‌های مرتبط با طراحی سایت اختصاصی می‌شود. سایتی برای کسب‌وکار دارای ارزش خواهد بود که ترافیک قابل توجه‌ای داشته باشد و مخاطبان به‌صورت مستمر از صفحات مختلف آن بازدید کنند. سئو کانال بازایابی هدفمند برای شرکت‌هاست که مشتریان جدید را به سمت آن‌ها انتقال می‌دهد.

9-    کارشناس استراتژی کسب‌وکار

نیازی نیست که طراحان سایت یک متخصص کسب‌وکار باشند، اما آن‌ها باید درباره این موضوع اطلاع کافی داشته باشند و توانایی تبدیل مخاطب به مشتری را از طریق وب‌سایت برای کسب‌وکار فراهم آورند. به همین دلیل در طراحی سایت اختصاصی از کارشناسان استراتژی کسب‌وکار استفاده می‌شود.

10-   مدیر پروژه

مدیر پروژه یا معمار نرم‌افزار، فردی است که وظیفه بررسی محدودیت‌ها و منابع مورد نیاز را برای دستیابی به اهداف طراحی سایت اختصاصی برعهده دارد. مدیر پروژه با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام می‌دهد، تمامی فرآیندهای طراحی را مدیریت کرده و سایت را در موعد مقرر تحویل مشتری می‌دهد.

 

سخن پایانی

برای طراحی سایت اختصاصی به مجموعه‌ای از تخصص‌ها نیاز است. قرارگیری متخصصین در تیم توسعه موجب می‌شود تا نتیجه کار با اهداف کسب‌وکاری بیشترین تطابق را داشته و سایت بعد از طراحی، به کمترین تغییرات نیازمند باشد.