کارآفرینی چیست و برای کارآفرین شدن چه مسیری در پیش است؟

کارآفرینی (Entrepreneurship) مفهومی است که به توانایی توسعه، سازمان‌دهی و اداره شرکت‌های تجاری اشاره می‌کند که دارای ایده‌های جدید و نوآورانه‌ای هستند. به‌طور معمول، فرد کارآفرین آمادگی روبه‌رو شدن با عدم قطعیت به هدف کسب سود و ایجاد اشتغال برای خود یا دیگران را دارد. در کارآفرینی با استفاده از ایده‌های نوآورانه، کسب و کار متفاوتی از سایر رقبا ایجاد می‌شود.

 

کارآفرینی چیست؟

در علم اقتصاد، کارآفرینی فعالیتی است که در آن افراد با کشف چشم‌اندازهای جدید که دارای ریسک زیادی هستند به سودآوری مناسبی دست پیدا می‌کنند. کارآفرین با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر کشوری نظیر نیروی کار، منابع طبیعی، سرمایه و… کسب و کاری ایجاد می‌کند که با ارائه محصولات یا خدمات امکان رقابت در بازارهای محلی یا حتی جهانی را خواهد داشت.

معنی کارآفرین

کارآفرین (Entrepreneur) به فردی گفته می‌شود که توانایی و علاقۀ کافی به ایجاد، سرمایه‌گذاری، مدیریت و به موفقیت رساندن کسب و کارهای نوپا را دارد. کارآفرینان به‌درستی متوجه ریسک‌های کارآفرینی هستند و با تلاش خود مخاطرات را به حداقل رسانده و به سودآوری مناسبی می‌رسند.

کارآفرینان به عنوان مبتکر یا افرادی شناخته می‌شوند که ایده‌های جدید را شناسایی می‌کنند و با استفاده از شیوه‌های جدید به جای روش‌های قدیمی، تحولی را در محصولات یا بازار رقم می‌زنند.

کارآفرین با راه‌اندازی مشاغل متوسط، کوچک و خانگی و حتی شرکت‌های چندملیتی، علاوه‌بر ایجاد فرصت اشتغال برای خود، مشاغل مناسبی را برای افراد دیگر هم به‌وجود می‌آورد. از همین‌رو، کارآفرینی برای کشورهای در حال توسعه اهمیت زیادی دارد زیرا به شکل ملموسی نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد.

به‌طور خلاصه، هر فردی که اراده لازم برای راه‌اندازی یک شرکت جدید را داشته باشد و توان کافی برای مواجهه با ریسک‌های تجاری را در خود ایجاد کند، یک کارآفرین محسوب می‌شود.

 

آشنایی با انواع کارآفرینی

کارآفرینی دارای انواع مختلفی است که بر حسب شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1-    کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک

به‌طور معمول یک کسب و کار کوچک دارای تعداد کمی کارمند است. اما چنین کسب و کاری با استفاده از چابکی ذاتی، توانایی ایجاد فرصت‌های جدید و درآمدزایی را خواهد داشت. کسب و کار کوچک طیف وسیعی از مشاغل را شامل می‌شود:
آرایشگاه، خواربارفروشی، آژانس مسافرتی، تولید یا فروش پوشاک، مشاوران، نجاری، تاسیسات و… همگی از مشاغل کوچکی هستند که امکان اجرای ایده‌های کارآفرینانه و سودآور را دارند.

چنین مشاغلی با دریافت وام‌های بانکی یا جمع‌آوری پس‌اندازهای شخصی شکل می‌گیرند و امکان امرار معاش برای خود و سایرین را فراهم می‌کنند.

2-    کارآفرینی استارتاپی

استارتاپ (Startup) به کسب و کارهایی گفته می‌شود که در فضای آنلاین ایجاد می‌شوند. ایده‌های کارآفرینی در استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر، فرصت‌های متنوعی ایجاد خواهند کرد. کارآفرینان با درک درست از ایده‌ها به سراغ چشم‌اندازهایی می‌روند که امکان تغییر در جهان پیرامون‌شان را خواهند داشت.

کسب و کار استارتاپی با جذب نیروهای مستعد در تیم‌های کاری، رشد سریعی را رقم می‌زند و با کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران خطرپذیر موفقیت‌هایی را در کوتاه‌مدت به‌دست می‌آورد که یک کسب و کار بزرگ برای رسیدن به آن به چندین سال زمان نیاز دارد.

3-    کارآفرینی در شرکت‌های بزرگ

وجود کسب و کارهای کوچک و متوسط در هر جامعه‌ای ضروری است. اما در بسیاری از مواقع، کسب و کارهای بزرگ با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارند و با به‌کارگیری فناوری‌های جدید، محصولات نوآورانه‌ای را در مقیاس بزرگ به بازار عرضه می‌کنند.

آن‌ها از توان بالایی در بازاریابی محلی و بین‌المللی برخوردار هستند و با جذب مشتریان، آمار فروش مناسبی بر جا می‌گذارند. در بسیاری از مواقع استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک در شرکت‌های بزرگ ادغام می‌شوند تا با قرارگیری در زیر چتر حمایتی آنان، امکان رشد سریع را داشته باشند.

4-    کارآفرینی اجتماعی

در این نوع از کارآفرینی بر روی محصولات و خدماتی تمرکز می‌شود که هدف آنها برطرف کردن نیازها و مشکلات اجتماعی است. این نوع از کسب و کار تلاش خواهد کرد تا با فعالیت‌های خود زندگی بهتری برای افراد جامعه ایجاد کند.

 

ویژگی‌های کلیدی برای کارآفرین  شدن

همۀ کارآفرینان موفق نمی‌شوند. ویژگی‌های مشخصی وجود دارد که به کارآفرینان کمک می‌کند تا در فعالیت‌های خود به موفقیت برسند:

  1. ریسک‌پذیری: شروع سرمایه‌گذاری در هر کسب و کار جدیدی مستلزم مقدار قابل توجه‌ای پذیرش احتمال شکست است. بنابراین یک کارآفرین باید تا حدودی شجاع باشد و با ارزیابی فرصت‌ها و خطرات شانس موفقیت خود را افزایش دهد.
  2. نوآوری: مفهوم کارآفرینی با خلق ایده‌های جدید شکل می‌گیرد. نوآوری نقشی کلیدی در موفقیت کسب و کارهای نوپا دارد. این نوآوری در ایجاد محصول جدید، یافتن بازار جدید یا حتی تغییر در فرایندهای انجام کار مشاهده می‌شود.
  3. توانایی رهبری: کارآفرینان موفق به‌طور ذاتی رهبران پیش‌گام صنعت خود هستند. آن‌ها با داشتن چشم‌اندازهای بلندمدت، افق‌های جدیدی را برای خودشان یا کارکنان ایجاد می‌کنند. کیفیت رهبری بالا در کارآفرینان موجب حرکت کسب و کارشان به سمت موفقیت می‌شود.
  4. ذهن باز: کارآفرینان از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند و با تفکر انتقادی و ذهن باز با موضوعات مختلف برخورد می‌کنند. این ویژگی موجب می‌شود تا در عمل آن‌ها محدود به شیوه‌ای خاص نباشند و برای رشد به سراغ روش‌های خلاقانه بروند.
  5. درک درست از محصول یا بازار: کارآفرین موفق، محصول خود را به موقع به بازار هدف عرضه می‌کند. توانایی کارآفرینان در شناخت بازار و آشنایی آن‌ها با شیوه‌های بازاریابی و فروش، زمینه تمایزشان با رقبا را ایجاد می‌کند.

 

دلایل اهمیت کارآفرینی

کارآفرینی در جوامع در حال رشد و حتی کشورهای توسعه‌یافته از اهمیت زیادی برخوردار است؛ دلایل مختلفی بر این امر وجود دارد:

  • ایجاد اشتغال: کارآفرینی باعث ایجاد خوداشتغالی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.
  • نوآوری: کارآفرینان خلاقیت خود را وارد کسب و کار می‌کنند. نوآوری ایجاد شده باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.
  • تاثیر بر جامعه: جامعه‌ای که در آن کارآفرینی وجود دارد، از سطح رفاه بالاتری برخوردار است. بالطبع استانداردهای زندگی در چنین جوامعی کیفیت بیشتری دارد.
  • پشتیبانی از تحقیق و توسعه: کارآفرینان به‌طور مستمر در حال بررسی جامعه، بازار و محصولات هستند. به همین دلیل، بسیاری از مسائل قبل از ایجاد بحران توسط آن‌ها شناسایی و حل می‌شوند.

 

سخن پایانی

کارآفرینی ابزاری مهم برای توسعه کسب و کار در جوامع در حال رشد محسوب می‌شود. کارآفرینان با استفاده از ایده‌های خلاقانه، فرصت‌های تجاری جدیدی برای خود و جامعه ایجاد می‌کنند.