چگونه یک نرم افزار به عنوان سرویس راه‌اندازی کنیم؟

در چند سال اخیر بازار SaaS رشد سریعی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳ نرم افزارهای سرویس، با رشد سالانه 18 درصدی، به درآمد ۶۲۳ میلیارد دلاری برسند. رایانش ابری با کاهش هزینه‌ها، مقیاس‌پذیری، امنیت بالا و امکان ارتقا، مزایای زیادی برای کسب‌وکارها دربر داشته است.

اگر تا به حال به ساخت محصولات مبتنی بر SaaS فکر کرده‌اید، در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به این فناوری خواهیم داشت و بینش‌هایی را درباره توسعه نرم افزار به عنوان سرویس در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

چگونه از نرم افزار به عنوان سرویس استفاده می‌شود؟

به‌عنوان یک مثال به معرفی Kinderlime می‌پردازیم که ابزار مدیریت آموزشی است. در حقیقت Kinderlime  پلتفرم مدیریت و مراقبت از کودکان است. تا قبل این، مدارس آمریکایی فاقد یک راه‌حل قابل اعتماد مبتنی بر وب برای نظارت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان بودند.

متخصصان، نرم‌افزارهایی را آماده کردند که بر روی رایانه‌های والدین نصب و اجرا می‌شدند. چنین نرم‌افزارهایی دارای اشکالات و نواقص زیادی بودند. علاوه‌بر این، عدم وجود نسخه وب، فرآیند آموزشی را با ایراداتی مواجهه می‌کرد.
بسیاری از مدارس تصمیم گرفتند تا بر این مشکل غلبه کنند و با بهبود محصول دیجیتال، نقاط ضعف را پوشش دهند. در راه‌حل قبلی، مشکلات زیادی برای بارگذاری نرم‌افزار در رایانه‌های مهدکودک یا مدارس ایجاد می‌شد. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان به دنبال جایگزینی نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) رفتند.

تیم توسعه‌دهنده برای اینکه مشکل بارگذاری نرم‌افزار با تعداد مخاطب زیاد را حل کند، از سرورهای قدرتمند SaaS  استفاده کرد. همچنین یک API جدید برای وب‌سایت Kinderlime تهیه شد و هم‌زمان نرم‌افزار موبایلی نیز ایجاد گردید.
در نرم‌افزار SaaS امکاناتی نظیر سیستم ثبت‌نام، حسابداری، حضور و غیاب، دستمزد و… نیز در نظر گرفته شد. تمامی این راه‌حل‌ها به کاربران اجازه می‌داد تا دو مزیت مهم را در اختیار داشته باشند:

  • کاهش نیاز به کاغذبازی
  • بهبود مراقبت از کودکان

همچنین همه اسناد حیاتی، در داشبورد بصری از هر مکانی قابل مشاهده بود. به این ترتیب، والدین این امکان را داشتند تا به‌صورت مستمر به کنترل فعالیت‌های فرزندان خود بپردازند.

 

چه چیزی باید در مورد نرم افزار به عنوان سرویس بدانیم؟

  • نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) چیست؟
  • چرا این مدل محبوب شده است؟
  • چگونه یک نرم‌افزار اختصاصی با SaaS برای داشتن کسب و کار موفق و سودآور بسازیم؟
  • و..

به‌طور خلاصه مدل SaaS به معنای تحویل محصولات دیجیتال به کاربران از طریق اتصال به اینترنت با هزینه ماهیانه است. از آنجایی که ارائه‌دهندگان نرم‌افزار، میزبان این محصولات هستند، کاربران مجبور نیستند نرم‌افزار را بر روی رایانه‌های شخصی خود نصب کنند.

 

انواع نرم افزار به عنوان سرویس  (SaaS)

برای آشنایی با نحوه ساخت محصولات SaaS باید به بررسی انواع سرویس‌های مطرح موجود در بازار پرداخت:

  1. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): از مهمترین نرم‌افزارها به عنوان سرویس باید به نرم‌افزارهای CRM اشاره کرد که نقش مهمی در ارتباط بین کسب‌وکار با مشتریان دارند.
  2. نرم‌افزار حسابداری: انجام فرآیندهای حسابداری و امور مالی از طریق SaaS، کارها را ساده و خودکار می‌کند.
  3. نرم‌افزارهای مدیریت پروژه: نرم‌افزارهایی مانند ترللو با تخصیص وظایف، منابع و ردیابی پروژه، به شرکت‌ها در مدیریت گردش کار کمک می‌کنند.
  4. نرم افزار به عنوان سرویس عمودی: این راه‌حل به‌صورت اختصاصی برای صنعتی خاص ایجاد می‌شود و به بهینه‌سازی فرایندهای تجاری می‌پردازد.
  5. نرم‌افزارهای SaaS تجارت الکترونیک: ابزارهای آنلاین نقش مهمی در تسهیل خرده‌فروشی آنلاین دارند. مدیریت محصولات، موجودی، حمل‌ونقل و… فرآیندهای کاری را در چنین کسب‌وکارهایی ساده می‌کند.
  6. نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP): مدیریت منابع انسانی به راه‌حل‌های پیچیده نیاز دارد. نرم افزار به عنوان سرویس، نقشی کلیدی در ساده‌سازی فرایندهای تجاری، مدیریت تولید، تجارت، گزارشات، فروش، زنجیره تامین منابع انسانی و… خواهد داشت.
  7. نرم افزار به عنوان سرویس در بازاریابی: این ابزارها به سازمان‌ها در اجرای استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی کمک کرده و نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها دارند. ابزارهای تحلیلی نظیر گوگل‌آنالیتیکس، هات‌سوییت و اسمروش، در سئو و رشد ترافیک هدفمند موثرند.
  8. نرم‌افزارهای SaaS برای همکاری از راه‌دور: نرم افزار به عنوان سرویس با ارائه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری، اشتراک‌گذاری فایل، چت آنلاین و کنفرانس ویدیویی، امکان همکاری از راه دور را فراهم می‌آورند.

 

مزایای نرم افزار به عنوان سرویس نسبت به راهکارهای مبتنی بر وب سفارشی

ظهور نرم افزار به عنوان سرویس، مزایای زیر را برای کاربران فراهم ساخته است. از همین‌رو این فناوری مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

  • کاهش هزینه‌ها: برای نصب نرم‌افزارهای محلی باید سیستم‌عامل مشخصی تهیه شود. همچنین پشتیبانی و نگهداری از سیستم‌های شبکه و کامپیوترها هزینه زیادی خواهد داشت. اما در نرم افزار به عنوان سرویس، تنها نیاز است که مرورگرهای وب به‌روز نگهداری شوند.
  • یادگیری ساده: به‌طور کلی راه‌حل‌های مبتنی بر SaaS منحنی یادگیری آسانی دارند و تعامل با آن بسیار ساده است.
  • امکان درآمد برای کسب‌وکار: کسب‌وکارهایی که فعالیت خود را مبتنی بر SaaS طراحی می‌کنند، امکان جذب مشتریان زیادی خواهند داشت. طراحی تکراری فرایندها در چنین کسب‌وکارهایی، باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد می‌شود.
  • دسترسی به بازارهای خارجی: نرم افزار به عنوان سرویس، این امکان را ایجاد می‌کند تا مشتریان از هر نقطۀ جهان امکان دسترسی به خدمات را داشته باشند. به همین دلیل، کسب‌وکارهای مبتنی بر SaaS  به بازارهای گسترده‌ای دسترسی خواهند داشت.

 

مراحل ساخت یک نرم افزار به عنوان سرویس

برای اینکه یک سرویس SaaS برای کسب‌وکار راه‌اندازی شود، باید اقداماتی انجام داد:

  1. تحقیقات بازار را انجام دهید و جایگاه خود را در بین رقبا پیدا کنید.
  2. مناسب‌ترین مدل درآمد را انتخاب کنید.
  3. امکانات اولیه مدنظر برای نرم افزار به عنوان سرویس را تعریف کنید.
  4. فناوری‌های مناسب را انتخاب کنید.
  5. نرم‌افزارهای خود را بر روی سرورهای معتبر راه‌اندازی کنید.
  6. یک نرم‌افزار مبتنی بر SaaS بسازید و آن را امتحان کنید.
  7. به مراقبت، نگهداری و پشتیبانی از سرویس پس از راه‌اندازی بپردازید.

 

تاثیر استفاده از نرم افزار به عنوان سرویس در هزینه‌های توسعه

برای تعیین هزینه‌های پروژه‌ نرم‌افزاری SaaS باید به نکاتی توجه داشت. هر چه پیچیدگی پروژه بیشتر باشد، توسعه‌دهندگان به زمان بیشتری برای ایجاد نرم‌افزار نیاز خواهند داشت. عوامل زیر، بر روی هزینه توسعه تاثیرگذارند:

  1. ادغام با سیستم‌های دیگر: ادغام نرم افزار به عنوان سرویس با خدمات دیگر، پیچیدگی توسعه را افزایش داده و بالطبع هزینه را زیاد می‌کند.
  2. رویکرد توسعه: استفاده از خدمات شرکت‌های توسعه‌دهنده یا تیم‌های توسعه فریلنسری در پروژه‌های SaaS بر روی کاهش هزینه‌ها اثر می‌گذارد.
  3. اندازه پروژه: هرچه تعداد کد نرم‌افزار افزایش پیدا کند، به تیم توسعه بزرگ‌تری نیاز خواهد بود.

 

سخن پایانی

نرم افزار به عنوان سرویس، فناوری جدیدی است که بسیاری از مشکلات موجود در نرم‌افزارهای سنتی را حل می‌کند. کسب‌وکارهای پیشرو، با استفاده از SaaS هزینه‌های توسعه نرم‌افزار را مدیریت کرده و به کارآمدی بیشتری دست پیدا می‌کنند.