کسب و کار آنلاین

مزایا و معایب برونسپاری کسب و کار در بخش فنی

برونسپاری کسب و کار یک روش رایج بین مشاغل کوچک و متوسط است. اگر این شیوه به درستی استفاده شود، به شرکت‌های در حال رشد کمک خواهد کرد تا سریع‌تر به اهداف تجاری‌شان برسند.
با برونسپاری، کارآمدی به شکل فزاینده‌ای بهبود خواهد یافت. به‌طور معمول شرکت‌ها برای افزایش کارآمدی به سراغ برونسپاری می‌روند، اما واقعیت این است که مزایای برونسپاری بسیار گسترده است.

 

تصمیم‌گیری درباره برونسپاری کسب و کار

اینکه شرکتی فعالیت‌ها و خدمات تجاری خود را برونسپاری کند یا نه، تصمیم مهمی است که نیاز به تفکر و ارزیابی‌های گوناگونی دارد. صنعت برونسپاری (Outsourcing) روزبه‌روز در حال رشد است و بسیاری از کسب و کارها با درک صحیح از مزایا و معایب این شیوه، رشد تجارت‌شان را تسریع کرده‌اند.

 

مزایای برونسپاری کسب و کار

برونسپاری فعالیت‌های اصلی یا فرعی در انواع شرکت‌ها، کسب و کارهای کوچک محلی، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و حتی یک کسب و کار آنلاین، مزایای متعددی را ایجاد می‌کند. تصمیم‌گیری درباره برونسپاری کسب و کار و فرآیندهای مرتبط با آن بر اساس درک درست از این مزایا شکل می‌گیرد:

1-    دسترسی به متخصصین ماهر

کسب و کار آنلاین

در کسب و کارهای کوچک یا یک کسب و کار آنلاین، امکان استخدام تمامی متخصصین به علت محدودیت‌های مالی و کمبود منابع وجود ندارد. برونسپاری کسب و کار این امکان را فراهم می‌آورد تا شرکت‌ها به متخصصین ماهر دسترسی داشته باشند.

واگذاری بخشی از کارهای شرکت به دیگران موجب می‌شود تا تیم‌های کاری، تمرکز خود را بر روی موضوعات کلیدی گذاشته و نتایج بهتری کسب کنند. با برونسپاری برخی از فعالیت‌ها، شرکت متخصصانی را خواهد داشت که بر روی عملکرد کلی تاثیرگذارند.

2-   دستیابی به استعدادهای برتر

زمانی که شرکتی به استخدام نیروی انسانی می‌پردازد تنها به استعدادهای محلی دسترسی دارد. استخدام نیرو از خارج منطقه، هزینه‌های استخدام و پرداخت حقوق را افزایش می‌دهد.
یکی از مزایای برونسپاری کسب و کار این است که امکان جذب استعدادهایی وجود دارد که با راه‌حل‌های خلاقانه‌شان شرکت را متحول می‌کنند. یک کسب و کار آنلاین یا تجارت محلی با استفاده از متخصصان حوزه خود، تمایز قابل‌توجهی را با سایر رقبا ایجاد خواهد کرد.

3-   کاهش هزینه‌ها با برونسپاری

برونسپاری موجب کاهش بسیاری از هزینه‌ها خواهد شد:

  1. هزینه‌های استخدام، آموزش و اسکان کارکنان از بین خواهد رفت. همچنین دیگر شرکت نیازی به دفاتر فیزیکی ندارد و مجبور به پرداخت هزینه‌های مرتبط با مدیریت منابع انسانی یا مدیریت مالی نخواهد بود؛
  2. برونسپاری کسب و کار این فرصت را می‌دهد تا مدیران به نیروهای متخصص و ماهر با قیمتی مناسب دسترسی پیدا کنند. به‌طور معمول برون‌سپاری همیشه موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود، زیرا دیگر نیازی نیست کسب و کار به مدیریت نیروی انسانی یا فعالیت‌های کاری متعدد بپردازد. برونسپاری کسب و کار برای مشاغلی که حالت فصلی دارند، صرفه‌جویی زیادی را ایجاد می‌کند؛
  3. شرکت‌هایی که نیاز به نیروی تمام وقت ندارند با برونسپاری فعالیت‌های کاری، هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. با برونسپاری خدماتی هم‌چون دفترداری، حسابداری، برنامه‌نویسی اختصاصی و.. بدون کاهش کیفیت، هزینه‌ها به شکل ملموسی کمتر خواهد شد.

4-   مدیریت ریسک

با برونسپاری، ریسک کاهش می‌یابد. جذب کارمند جدید، سازگاری کارمند با محیط کار و آموزش نحوه انجام کارها به او، ریسک زیادی دارد. آمار بالای ترک کار در کارمندان جدید و هزینه‌های ناشی از آن موجب می‌شود تا مدیران واگذاری امور به شرکت‌های واسطه یا پیمانکاران را ترجیح دهند.

5-    کار شبانه‌روزی

با واگذاری فعالیت‌های شرکت به‌صورت برون‌سپاری، مدیران مطمئن خواهند بود که کارشان در اسرع وقت و در زمان تعیین‌شده انجام خواهد شد. این موضوع در پشتیبانی از مشتری اهمیت زیادی دارد.
انجام سریع کار در موعد مقرر موجب افزایش رضایت‌مندی مشتریان از کسب و کار و رشد شهرت برند خواهد شد. در مواردی نظیر برونسپاری طراحی نرم‌افزار اختصاصی نیز سرعت پروژه افزایش یافته و کیفیت کار بهبود می‌یابد.

6-   تمرکز بر فعالیت‌های اصلی با برونسپاری کسب و کار

برای مدیریت کسب و کار کوچک یا پیش بردن یک استارتاپ اهمیت زیادی دارد که بر روی فعالیت‌های اصلی خود تمرکز کنند. آن‌ها با تمرکز بر روی این فعالیت‌ها، امکان دستیابی سریع به اهداف خود را طبق برنامه زمان‌بندی خواهند داشت.

با برونسپاری فعالیت‌های فرعی توان و انرژی اعضای تیم استارتاپی صرف امور اصلی خواهد شد. افزایش بهره‌وری از مزایای برونسپاری کسب و کار است، زیرا مدیران بیشترین تمرکز خود را بر امور کلیدی می‌گذارند و صرفه‌جویی مناسبی در پول و منابع ایجاد می‌شود.

 

معایب برونسپاری کسب و کار

هر موضوعی کسب و کاری دو جنبه دارد. برونسپاری در کنار مزایای بی‌شماری که به همراه می‌آورد، معایبی هم دارد. آشنایی با این معایب به مدیران کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری برای واگذاری فعالیت‌های شرکت داشته باشند:

1-   کاهش ارتباطات

کسب و کار آنلاین

ارتباطات بین اعضای تیم و کارکنان در بسیاری از مواقع موجب می‌شود تا فرآیندهای کاری به شکل بهتری پیش بروند. با برونسپاری کسب و کار برقراری ارتباط بین اعضای تیم، شرکت واسطه (پیمانکار)، مشتریان، سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری و… مشکل می‌شود.

2-   عدم کنترل

وقتی خدمات را برونسپاری می‌کنید، کنترل چندانی بر آن ندارید. با برونسپاری کسب و کار، کنترل پیمانکاران به‌سادگی کارمندان نخواهد بود و این واقعیت در مواردی مشکل‌ساز خواهد شد. البته با تغییر سبک مدیریت شرکت یا عقد قراردادهای دقیق تا حدودی این معضل حل خواهد شد.

3-   تاثیر برونسپاری کسب و کار بر فرهنگ شرکت

مزایای برونسپاری موجب می‌شود تا مدیران به اثراتی توجه نداشته باشند که شرکت‌های واسطه یا پیمانکاران بر روی فرهنگ داخلی سازمان می‌گذارند.

4-   مشکل حفاظت از داده‌ها

برونسپاری کسب و کار جذاب است، زیرا فشار کاری را بر تیم اصلی کاهش خواهد داد. اما خروج داده‌های حساس از شرکت یکی از معایب این شیوه است. با برونسپاری بخشی از اطلاعات در اختیار شخص ثالث قرار خواهد گرفت. حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان یا داده‌های کلیدی شرکت از چالش‌های برونسپاری کسب و کار است.

 

سخن پایانی

با درک صحیح از مزایا و معایب برونسپاری کسب و کار، امکان تصمیم‌گیری بهتر برای مدیران ایجاد می‌شود. مدیران با کنترل ارتباطات، تعیین نحوه کنترل بر فعالیت‌ها، بررسی تاثیرپذیری فرهنگ سازمانی و چگونگی حفاظت از داده‌های حساس به انتخاب شیوه مناسب برونسپاری می‌پردازند و اثرات منفی را به حداقل می‌رسانند.