مذاکره اولیه با شرکت نرم افزار اختصاصی

مذاکره اولیه با شرکت نرم افزار اختصاصی

مدیران کسب‌وکارهای در حال رشد بعد از مدتی متوجه می‌شوند که برای بهبود فرآیندهای کاری و دستیابی به رشد حداکثری نیاز به سیستم‌های اتوماسیون دارند. آن‌ها به دنبال ایجاد سیستمی می‌روند که کارها را ساده‌تر کند و تجربه مشتریان را بهبود دهد. از همین‌رو، کسب‌وکارها به دنبال استخدام یک توسعه‌دهنده نرم‌افزاری می‌روند یا با یک شرکت نرم افزار اختصاصی وارد مذاکره می‌شوند تا بهترین پیشنهادات را دریافت کنند.

اولین تماس و اعلام نیاز درست به شرکت طراحی نرم‌افزار نقش مهمی در دستیابی به نتیجه مدنظر کسب‌وکار خواهد داشت.

 

اولین تماس با شرکت نرم افزار اختصاصی:
بررسی کنید که توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری توانایی انجام چه کاری را برای شرکت‌تان دارند

فرایند برنامه نویسی اختصاصی و ایجاد نرم‌افزار کاربردی، مشابه دوخت لباس‌های سفارشی است. ابتدا مشتری به هدف مشورت به سراغ خیاط می‌رود. خیاط از او سوالاتی می‌پرسد تا نیاز و خواسته‌های مشتری را درک کند و سپس یک طرح اولیه از لباس را در ژورنالی به مشتری ارائه می‌کند تا نظر مشتری را بسنجد.

او پارچه‌ها، انواع دوخت‌ها و طرح‌های دکمه را به مشتری ارائه می‌دهد. همچنین خیاط درباره زمان نیاز به لباس از مشتری سوال کرده و از او دربارۀ هزینه‌ای می‌پرسد که برای دوخت لباس مدنظر قرار داده است. خیاط‌های باتجربه با توجه به شرایط مشتری ممکن است به او لباس‌های آماده را پیشنهاد دهند و تنها زمانی که احساس کنند نیاز است تا لباس سفارشی دوخته شود، به سراغ اندازه‌گیری و تهیه پارچه برای لباس خواهند رفت.

تماس با شرکت نرم افزار اختصاصی

به‌طور مشابه، اولین تماس مشتری با شرکت‌های توسعه نرم‌افزاری هم فرصتی است تا مشکلی که با آن مواجه شده‌ایم را مطرح کنیم و راه‌حل‌هایی را دریافت کنیم. همچنین ایده‌هایی که برای طراحی نرم‌افزار اختصاصی داریم را به لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار دهیم.

در این جلسات، طراحان و برنامه‌نویسان، سوالات مفصلی درباره کسب‌وکار، چالش‌های فعلی و محدودیت‌هایی می‌پرسند که در پروژه وجود دارد. آن‌ها بر حسب شرایط، توصیه به خریداری نرم‌افزار کاربردی عمومی را ارائه دهند یا ممکن است پیشنهاد طراحی نرم‌افزار اختصاصی را ارائه دهند.
در فرآیند مذاکره با شرکت نرم افزار اختصاصی به سراغ چندین مجموعه بروید تا مناسب‌ترین شرکت طراح را با توجه به شرایط‌تان انتخاب کنید.

ارائه مشاوره توسط شرکت نرم‌افزار اختصاصی

شرکت‌های با تجربۀ بالا بلافاصله قرارداد تجاری را تنظیم نمی‌کنند، بلکه آن‌ها با ارائه مشاوره‌های تخصصی اعتماد مشتریان را جلب کرده و اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی برنامه نویسی اختصاصی نرم‌افزارها را به مشتریان خود نشان می‌دهند.

معرفی گزینه‌های مختلف برای طراحی نرم‌افزار به مشتری این امکان را می‌دهد تا بهترین راه‌حل را بر اساس شرایط خود انتخاب کند.
به‌عنوان مثال یک شرکت کوچک که به دنبال نرم‌افزار رزرو سفارشی است بهتر است به سراغ نرم‌افزارهای آماده برود. زیرا نرم‌افزارهای اختصاصی هزینه زیادی برای آن‌ها خواهد داشت. با خرید نرم‌افزار عمومی توسط کسب‌وکار کوچک، امکان استفاده از پول صرفه‌جویی‌شده برای توسعه شرکت در سایر بخش‌ها به‌وجود خواهد آمد.

در پایان اولین تماس با شرکت نرم افزار اختصاصی باید طرفین به پاسخ دو سوال کلیدی زیر دست پیدا کنند:

  1. آیا باید بر روی طراحی نرم افزار اختصاصی با هم کار کنیم؟
  2. اگر پاسخ مثبت است مراحل بعدی کار چگونه است؟

 

آمادگی برای اولین تماس با شرکت نرم افزار اختصاصی

برای اطمینان از اینکه اولین تماس شما با شرکت توسعه نرم‌افزار کامل، کارآمد و موثر است پاسخ به سوالات متداولی که برنامه‌نویسان می‌پرسند را از قبل آماده کنید.

به‌طور معمول شرکت‌های نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان به دنبال آشنایی و درک کامل از مشکلی هستند که باید برای کسب‌وکار برطرف کنند. در برنامه نویسی اختصاصی، هدف شرکت طراح نرم‌افزار، حل مشکلات منحصربه‌فرد کسب‌وکار است. بنابراین توسعه‌دهندگان برای ارزیابی وضعیت، سوالاتی از مشتری خواهند پرسید:

  • چه مشکلی باید حل شود؟
  • این موضوع چگونه بر کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارد؟
  • چه تصوری از راه‌حل دارید؟
  • و..

به‌عنوان مثال اگر مشتری مالک یک مرکز آموزشی باشد، او به دنبال پورتال آنلاینی با امکاناتی نظیر سخنرانی، برگزاری آزمون، تقویم آموزشی و.. خواهد بود.

 

چه تصوری از نرم‌افزار طراحی‌شده در آینده دارید؟ چه عملکردهایی باید انجام دهد؟

شرکت نرم افزار اختصاصی به کسب‌وکار کمک می‌کند تا در حین پیشبرد پروژه‌ها به سوالات مهمی پاسخ دهد. تصور کسب‌وکار از نرم‌افزار آینده، اطلاعات مهمی را در اختیار شرکت طراح قرار می‌دهد تا ظرفیت فنی مورد نیاز تیم‌های برنامه‌نویسی و قیمت نرم‌افزار را تعیین کند. مشتریان باید آمادگی پاسخ به سوالات زیر را داشته باشند:

  • ویژگی کلیدی نرم‌افزار شما چیست؟
  • آیا به اپلیکیشن موبایلی نیاز دارید؟
  • آیا نرم‌افزار شما با سرویس‌های دیگری ادغام می‌شود؟
  • تصورتان از انتشار نرم‌افزار و برخورد کارکنان چیست؟

شاید این سوالات فوری به‌نظر نرسند، اما پاسخ درست به آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی بر روند توسعه فرایندها توسط شرکت نرم افزار اختصاصی تاثیر می‌گذارد. در این مرحله ویژگی‌های اعلامی توسط مشتری باید در حد امکان دقیق و گسترده باشد. با پیشرفت پروژه سوالات بیشتری برای طراحان پیش خواهد آمد که مشتری باید به آن‌ها پاسخ بدهد.

 

تعیین جدول زمانی ایده‌آل برای انجام پروژه برنامه‌نویسی اختصاصی

شرکت نرم افزار اختصاصی باید پیش‌بینی لازم برای تحویل پروژه را داشته باشد. ممکن است مشتری برای کنفرانسی در آینده نزدیک به دنبال وب‌سایت یا نرم‌افزار اختصاصی باشد. درک محدودیت زمانی توسط تیم توسعه‌دهندگان، امکان اولویت‌بندی فرایندهای برنامه‌نویسی اختصاصی را به آن‌ها خواهد داد.

به‌عنوان مثال شرکت طراح ممکن است تیم برنامه‌نویسی را گسترش دهد یا بخش‌هایی از پروژه را برون‌سپاری کند. اگر کسب‌و‌کاری نیاز سریع به تولید نرم‌افزاری دارد بهتر است به سراغ راه‌حل‌های نرم‌افزاری آماده برود زیرا برنامه‌نویسی اختصاصی فرآیندی زمان‌بر است.

 

تعیین بودجه مورد نیاز برای طراحی نرم‌افزار

میزان مبلغی که برای تهیه نرم‌افزار اختصاصی توسط مشتری هزینه می‌شود، روی ارزیابی‌های شرکت نرم افزار اختصاصی تاثیر می‌گذارد. اگر محدودیتی در بودجه توسط مشتری وجود نداشته باشد، طراحان امکان گسترش تیم‌های کاری و تمرکز بیشتر بر روی ویژگی‌های کلیدی را خواهند داشت. داشتن شفافیت در این مرحله به طرفین کمک می‌کند تا قیمت پروژه را بر اساس واقعیت‌ها و محدودیت‌های پیش‌رو تعیین کنند.

روش‌های تعیین قیمت پروژه توسط شرکت نرم افزار اختصاصی

به‌طور کلی، دو رویکرد برای قیمت‌گذاری توسعه نرم‌افزار توسط شرکت‌ها وجود دارد:

  1. قیمت ثابت: که در آن شرکت نرم افزار اختصاصی در مرحله کشف با توجه به ویژگی‌های مدنظر مشتری جزئیات طرح را در قالب یک سند تهیه کرده و یک قیمت ثابت برای انجام پروژه اعلام می‌کند؛
  2. چابک: در این حالت تیم برنامه‌نویسی توسعه کار را خیلی سریع شروع کرده و با دستیابی به ویژگی‌های جدید پروژه را به جلو می‌برند. نسخه اولیه نرم‌افزار در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و بر اساس مشکلات مطرح‌شده توسط مشتری، بهبودهایی در برنامه‌نویسی اختصاصی پروژه ایجاد می‌شود. در این شیوه قیمت مشخصی برای پروژه تعیین نخواهد شد و شرایطی که در آینده به‌وقوع می‌پیوندد، قیمت را تعیین می‌کنند.

 

سخن پایانی

طراحی نرم‌افزار اختصاصی کاری پیچیده و طولانی مدت است. به همین دلیل نمایندگان کسب‌وکار و شرکت طراحی نرم‌افزار نیاز به جلسات متعددی خواهند داشت تا ابعاد مختلف پروژه را بررسی کنند. حضور کارکنان کسب‌وکار و نیروهای فنی طراحی و برنامه‌نویسی در جلسات، کمک موثری به شناسایی زاویای مختلف نرم‌افزار سفارشی خواهد کرد.