استارتاپ

صفر تا صد استارتاپ | استارتاپ‌ها با چه فراز و نشیب‌هایی مواجه‌اند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان یک استارتاپ ایجاد کرد و در دنیای دیجیتال موفق شد؟ در راهنمایی که در این مقاله ارائه می‌شود به معنی استارتاپ می‌پردازیم و با معرفی انواع استارتاپ ها به کارآفرینان کمک می‌کنیم تا ایده‌های خود را پیاده‌سازی می‌کنند.
ساخت یک کسب‌وکار نوپا مبتنی بر فناوری کار خیلی سختی نیست، سخت‌ترین قسمت این است که استارتاپ شما دوام بیاورد و در طول سالیان متوالی سودآور باقی بماند.

 

آشنایی با معنی استارتاپ

استارتاپ‌ها، شرکت‌هایی هستند که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. این‌گونه از کسب‌وکارها بر اساس یک ایده توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می‌شوند و هدف آن‌ها ارائه محصول یا خدماتی به بازار هدف است که برای آن تقاضایی وجود دارد. اکثر استارتاپ‌ها در شروع کار دارای ابهام زیادی هستند؛ به همین دلیل بنیان‌گذاران برای توسعه کسب‌وکارشان با کمک MVP به تست محصول یا خدمت‌شان می‌پردازند.

 

آشنایی با انواع استارتاپ

برای راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا (Startups) باید با انواع آن نیز آشنا شد:

  1. استارتاپ‌های بزرگ: چنین کسب‌وکارهایی دارای مقیاس بزرگی از لحاظ تعداد کارکنان و سایز سازمانی هستند. خلاقیت و نوآوری در این شرکت‌ها اولویت زیادی دارد، زیرا باعث ایجاد تمایز بین آن‌ها با سایر رقبا خواهد شد؛
  2. استارت‌اپ‌های مقیاس‌پذیر: چنین استارتاپی را بیشتر در حوزۀ کسب و کار آنلاین مشاهده می‌کنیم. ایده‌هایی که امکان اجرا در مقیاس گسترده‌ای دارند و مشتریان آن‌ها محدود به مکان خاصی نمی‌شوند؛
  3. استارتاپ‌های کوچک و محلی: یک استارتاپ محلی با توجه به بازار هدف خود به تولید و عرضه محصولات مورد نیاز مشتریان می‌پردازند. کوچک بودن این کسب‌وکارها موجب چابکی می‌شود و امکان عرضه سریع محصول به بازار را برای آن‌ها فراهم می‌شود؛
  4. استارتاپ اجتماعی: برخلاف تصور عامۀ افراد، در بسیاری از مواقع هدف از راه‌اندازی استارتاپ‌ها کسب سود مالی نیست. کسب‌وکارهای نوپا به هدف ایجاد جامعه‌ای بهتر برای زندگی ایجاد می‌شوند.

 

9 گام کلیدی برای راه‌اندازی استارتاپ

استارتاپ

برای اینکه کسب‌وکار نوپا با موفقیت راه‌اندازی شود باید به ۹ گام زیر توجه کرد:

1-   مشکلی را برای حل پیدا کنید

تمامی علاقه‌مندان به استارتاپ‌ها، موفق به راه‌اندازی آن نمی‌شوند. زیرا علی‌رغم علاقۀ وافر، بایستی پس‌زمینه‌هایی در ذهن بنیان‌گذاران وجود داشته باشد. کارآفرینان استارتاپی باید آمادگی مواجهه با چالش‌های اساسی را داشته باشند و با ریسک‌پذیری بالا، از شکست نترسند.

کارآفرینان استارتاپی در شروع کار به دنبال پاسخ به سوالات زیر برای حل یک مسئله می‌روند:

  1. چه فرد دیگری این مشکل را دارد؟
  2. هر چند وقت یک‌بار این مشکل رخ می‌دهد؟
  3. آیا این مشکل به اندازه کافی جدی است که یک استارتاپ برایش توسعه یابد؟

2-    تحقیقات بازار

کارآفرینان برای راه‌اندازی استارتاپ به دنبال پاسخ این سوال می‌روند که: “چه کسانی محصول یا خدمات ایجادشده را می‌خرند؟”
تحقیقات بازار (Market Research) ابزار مناسبی است که مشتریان بالقوه محصول یا خدمات را به بنیان‌گذاران نشان می‌دهد. تحقیقات بازار نقش کلیدی در تعیین معنی استارتاپ، قیمت‌گذاری محصول و تعیین استراتژی‌های بازاریابی دارد.

یافتن مخاطب هدف استارتاپ

نداشتن بازار هدف دلیل شکست بسیاری از استارتاپ‌هاست. به همین دلیل یافتن مخاطب هدف در راه‌اندازی انواع استارتاپ اهمیت زیادی دارد. برای یافتن مخاطب هدف باید بر روی فرضیات تمرکز کرد.
به‌عنوان مثال کسب‌وکاری که خمیر ریش‌تراش می‌فروشد به‌صورت پیش‌فرض مخاطب هدفش مردان هستند. به احتمال زیاد جوانان یا سالمندان نیز این محصول را نمی‌خرند. همچنین افرادی که تمایل به داشتن ریش بلند دارند هم مشتری این محصول نیستند و…

با آزمایش فرضیه به مخاطب هدف خواهید رسید و بینش دقیقی دربارۀ مشتریان به‌دست می‌آورید.

تحلیل رقبا

کارآفرینان استارتاپی با آنالیز دقیق رقبا به شناسایی فرصت‌ها و ریسک‌ها می‌پردازند. شناسایی بازارهای مرتبط با محصولات استارتاپی این امکان را فراهم می‌آورد تا توان رقبا و شیوه‌های بازاریابی و فروش آن‌ها توسط بنیان‌گذاران کسب‌وکار برآورده شود.

3-   نوشتن UVP

ارزش پیشنهادی منحصر‌به‌فرد (UVP) همان چیزی است که هدف یک استارتاپ را نشان می‌دهد و آن را از رقبا متمایز می‌کند. در UVP ماموریت کسب‌وکار مشخص می‌شود و به وضوح نشان داده می‌شود که مشتریان با خرید محصولات یا خدمات چه ارزشی را به‌دست خواهند آورد. برای شروع نوشتن UVP باید:

  1. تمام نکات مثبت پیشنهاد خود را در نظر بگیرید و آن‌ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید؛
  2. توضیح دهید که محصول یا خدمت شما چگونه کار می‌کند و چگونه فرایندهای نوآورانه را به کار خواهد گرفت؛
  3. یادداشت کنید که چگونه ایده شما جهان را تغییر خواهد داد؛
  4. نتایج تحقیقات خود را فراموش نکنید و نقاط ضعف و قوت، انتظارات مشتری و شرایط بازار را بنویسید؛
  5. با مرور فهرست بالا آن چیزی که استارتاپ‌تان را از رقبا متمایز می‌کند را برجسته کنید.

4-   به بررسی مسائل حقوقی بپردازید

هر استارتاپی باید الزامات قانونی را رعایت کند. با تعیین مسائل زیر جنبه‌های رشد کسب‌وکارتان در آینده را بررسی کنید:

  • ساختار تجاری و مالکیت معنوی؛
  • مجوزهای تجاری؛
  • مسائل مالیاتی؛
  • قراردادهای کارکنان و قوانین کار؛
  • انتخاب نام برند.

5-   تهیه طرح تجاری

طرح کسب‌وکار (Business Plan) یک سند رسمی برای بیان ایده و استراتژی استارتاپ و نحوۀ مدیریت آن است. طرح کسب‌وکار، مشتریان هدف، نحوۀ دستیابی به آنان و شیوه بازاریابی را مشخص می‌کند. یک بیزینس‌پلن خوب موارد زیر را به‌صورت شفاف بیان می‌کند:

  • کار شما چیست؟
  • چرا شرکت شما ایجاد شده است؟
  • جریان درآمدی استارتاپ چگونه است؟
  • اهداف بلندمدت کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب‌وکار با ارائه یک خلاصه اجرایی به همه بنیان‌گذاران شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران افق بلند‌مدت استارتاپ را نمایش می‌دهد.

6-   تشکیل تیم توسعه

با مشخص شدن نحوۀ ایجاد استارتاپ، باید به سراغ تیم توسعه بروید تا ایده را تبدیل به محصول کاربردی کنید. بسیاری از استارتاپ‌ها با یک تیم کوچک شروع می‌کنند و در ادامه متخصصان دیگر به تیم اضافه می‌شوند.

مزیت کسب و کار آنلاین این است که امکان استفاده از نیروهای دورکار نیز در آن وجود دارد. بسیاری از مدیران استارتاپی ترجیح می‌دهند تا فرایندهای غیرمرتبط را برون‌سپاری کنند تا تمرکز بیشتری بر روی کار اصلی خود داشته باشند.

7-    ساخت MVP

حداقل محصول قابل عرضه (MVP) نسخه اولیه‌ای از محصول یا خدمت نهایی است که برای ارزیابی نظرات کاربران آماده می‌شود و نقش مهمی در تکمیل تحقیقات بازار دارد. MVP  یک محصول ناتمام نیست، بلکه یک محصول قابل‌استفاده است که جزئیات کاربردی را در داخل خود دارد.

8-   جذب سرمایه‌گذار

معنی استارتاپ با جذب سرمایه‌گذار ارتباط زیادی دارد. زیرا کسب‌وکارهای نوپا برای توسعۀ سریع نیاز به پول دارند. در این مرحله پس‌انداز شخصی بنیان‌گذار، وام بانکی، کمک دوستان یا خانواده، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و.. به کمک استارتاپ می‌آیند.

9-   شروع بازاریابی

قبل از عرضه محصول به بازار باید به شناسایی سرنخ‌ها (Lead) بپردازید. با بیان هدف کسب‌وکارتان در رویدادها، علاقه‌مندان را به سمت خود جذب کنید. در این مرحله بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و همچنین تبلیغات نقش کلیدی در موفقیت استارتاپ برای جذب مخاطبان هدف دارند.

 

سخن پایانی

استارتاپ، کسب‌وکاری است که دارای رشد سریعی بوده و با مقیاس‌پذیری، توانایی حضور در بازارهای متنوع را دارد. توجه به ۹ گام کلیدی در راه‌اندازی یک کسب‌وکارهای نوپا که در این مقاله مطرح کردیم برای علاقه‌مندان اهمیت زیادی دارد، زیرا باعث کاهش احتمال شکست می‌شود.