نرم افزار اختصاصی

آیا کسب‌وکار شما برای استفاده از نرم افزار اختصاصی آمادگی دارد؟

اگر نرم‌افزارهای فعلی تناسب کافی با نیازها و خواسته‌های تجاری کسب‌وکارتان را ندارند و مدیران شرکت تصمیم گرفته‌اند که به جای پرداخت هزینه‌های اشتراک نرم‌افزاری یا استفاده از نرم‌افزارهای منبع‌باز به سراغ سرمایه‌گذاری بر روی نرم افزار اختصاصی بروند، باید به‌طور جدی به بررسی اهداف و مسیر رشد کسب‌وکارشان بپردازند.

اکثر شرکت‌ها با کسب تجربه متوجه می‌شوند که دیگر سیستم‌های نرم‌افزاری فعلی نیازهای تجاری و کاری‌شان را برآورده نمی‌کنند، اما دقیقا نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند.
در این مقاله دو گام اولیه‌ای را بررسی می‌کنیم که کمی دلهره‌آور هستند، اما در پروژه‌های طراحی نرم افزار اختصاصی باید مورد توجه قرار گیرند زیرا شانس موفقیت کسب و کار را به شکل تصاعدی افزایش می‌دهند.

 

اول؛ انتخاب شرکت طراحی نرم‌افزار اختصاصی مناسب

طراحی نرم‌افزار اختصاصی

برای ایجاد نرم‌افزار سفارشی که منافع کسب و کار را برآورده کند باید از یک شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار کمک بگیرید که قابل اعتماد است. برای بسیاری از افراد این انتخاب ساده به‌نظر می‌رسد. اما انتخاب فروشنده نرم‌افزارهای اختصاصی، همیشه ساده نیست و نکات متعددی در این انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد.

باید توجه داشت که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نقش یک شریک تجاری را دارند که بر روی رشد کسب‌وکار تاثیر زیادی می‌گذارند. به همین دلیل باید به‌طور دقیق بررسی شوند تا بهترین گزینه انتخاب شود.

بررسی معیارهای انتخاب شرکت طراح نرم افزار اختصاصی

با تصمیم‌گیری درباره این شروع کنید که آیا قصد دارید به انتخاب یک شرکت محلی بپردازید یا شرکت بزرگ و فرامنطقه‌ای را انتخاب می‌کنید. بررسی دقیق شرکت‌ها امکان بررسی عملکردشان را به شما خواهد داد. برای توسعه نرم افزار اختصاصی باید از تیمی کمک بگیرید که با کنکاش تمامی جزئیات کسب‌وکارتان را بشناسد و با تکیه بر روی نقاط قوت و نقاط ضعف، راه‌حل‌های نوآورانه‌ای به شما ارائه دهد.

هنگامی که شرکت طراح نرم‌افزار را انتخاب کردید کمی صبر و تامل برای شروع فرآیندهای توسعه داشته باشید، زیرا هنوز یک مرحله حیاتی و مهم باقی مانده است. کدنویسی نرم‌افزار باید بعد از این مرحله کلیدی شروع شود که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

 

دوم؛ اختصاص زمان کافی برای مرحله کشف

طراحی نرم‌افزار اختصاصی

در طراحی نرم افزار اختصاصی اولین مرحله‌ای که از اهمیت زیادی برخوردار است را با نام کشف (Discovery)  می‌شناسیم. در این مرحله، تیم توسعه‌دهنده نرم‌افزار در کنار کسب‌وکار قرار می‌گیرند، تا به درستی تمامی چالش‌ها و فرصت‌ها را شناسایی کنند و راه‌حل‌های منطقی ارائه دهند.

منظور از مرحله کشف در طراحی نرم افزار اختصاصی چیست؟

مرحله کشف فرایندی است که در طی آن، نمایندگان واحدهای مختلف کسب‌وکار و توسعه‌دهندگان، ویژگی‌های مختلف پروژه نرم‌افزاری را شناسایی کرده و با درک دقیقی از این ویژگی‌ها، آن‌ها را با اهداف تجاری مرتبط می‌سازند. به‌عبارت دیگر، این مرحله نقطه‌ای است که با معین کردن چشم‌انداز نرم‌افزار برای دستیابی به اهداف نهایی کسب و کار، نقشه راهی برای رسیدن به اهداف ایجاد می‌شود.

نحوۀ انجام این مرحله توسط توسعه‌دهندگان مختلف متفاوت است. البته تمامی طراحان نرم‌افزار اصول اولیه‌ای را رعایت می‌کنند تا مناسب‌ترین نرم‌افزار را در کوتاه‌ترین زمان به مشتری تحویل دهند و نسخۀ پایانی به کمترین تغییرات نیاز داشته باشد.

مراحل مختلف در فاز کشف نرم افزار اختصاصی

برای اینکه نرم افزار اختصاصی به درستی طراحی شود اصول اولیه‌ای توسط تمامی تیم‌های توسعه‌دهنده مدنظر قرار می‌گیرد:

1-    معرفی نماینده کسب‌وکار

طراحی نرم‌افزار اختصاصی

فردی از سوی مشتری به‌عنوان نماینده کسب‌وکار یا صاحب محصول (Product Owner) از ابتدا تا انتهای پروژه با تیم برنامه‌نویسی همکاری می‌کند تا بینشی در مورد فرآیندهای تجاری و نیازهای زیربنایی نرم افزار اختصاصی به آن‌ها انتقال دهد.

از طرف تیم توسعه‌دهنده نرم‌افزار، متخصصان مختلفی در این پروژه نقش‌آفرینی می‌کنند:

  1. متخصص شناسایی نیازمندی‌های نرم‌افزار (SRS)؛
  2. کارشناس اسناد معماری نرم‌افزار (SAD)؛
  3. متخصص چشم‌انداز، محدودیت و موارد استفاده؛
  4. طراحی رابط کاربری (UI) و متخصص تجربه کاربری (UX).

این افراد به بررسی چشم‌انداز شرکت و تهیۀ نیازمندی‌های نرم افزار اختصاصی می‌پردازند و اطلاعات به‌دست آمده را برای تحقق واقعیت‌ها در نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

2-    استانداردسازی مرحله کشف

نتایج به‌دست آمده از مرحله کشف از یک شرکت توسعه‌دهنده به شرکت دیگر متفاوت است، اما هدف نهایی یکسان است:
جمع‌آوری و سازمان‌دهی اطلاعات کافی برای برآورد هزینه‌های پروژه، توسعه طرح و شروع اجرای برنامه‌نویسی.

3-    تهیه نقشه طراحی نرم افزار اختصاصی در مرحله کشف

شاید بسیار وسوسه‌انگیز باشد که مستقیم وارد فاز توسعه نرم‌افزار شویم. اما مرحله کشف و همه افراد درگیر در این مرحله، نقش کلیدی در ترسیم یک مسیر کارآمد برای داشتن نرم‌افزار سفارشی خواهند داشت.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، ساخت خانه بدون نقشه را در نظر بگیرید که نتیجه کار فاجعه‌آمیز خواهد بود. در طراحی نرم‌افزار هم نادیده گرفتن مرحله کشف منجر به سوء مدیریت، افزایش هزینه‌های غیرمنتظره، نیاز به بازنگری‌های اساسی، طولانی شدن زمان طراحی نرم‌افزار، افزایش انتظارات برآورده نشده و در نهایت، شکست پروژه نرم‌افزاری خواهد شد.

4-    توجه به مرحله کشف در تیم‌های توسعه‌دهنده باتجربه

اگر تیم توسعه نرم افزار اختصاصی که انتخاب کرده‌اید، به مرحله‌ کشف توجه کافی دارد، به احتمال زیاد یک تیم حرفه‌ای را انتخاب کرده‌اید که در طول انجام پروژه ارزش زیادی برای کسب‌وکارتان ایجاد خواهد کرد.

به هر میزانی آن‌ها انرژی و زمان بیشتری صرف این مرحله کنند، در زمان کدنویسی با خطاها و مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. همچنین کل فرایند توسعه نرم‌افزار تا زمان استقرار و حتی بعد از آن، با کمترین چالش روبه‌رو خواهد بود.

 

سخن پایانی

تولید نرم افزار اختصاصی یک گام وسوسه برانگیز برای کسب‌وکارها است، زیرا ظرفیت‌های جدیدی را در اختیار آن‌ها خواهد گذاشت. اما قبل از طراحی نرم‌افزار، هر شرکتی باید آمادگی‌های لازم را در خود ایجاد کند تا با رعایت اصول طراحی نرم‌افزار، محصولی کاربردی و کارآمد در اختیار داشته باشد.