برنامه نویسی اختصاصی

آشنایی با صنایعی که باید به سراغ برنامه نویسی اختصاصی بروند

سوالی که برای بسیاری از مدیران صنایع پیش می‌آید این است که آیا داشتن نرم‌افزار اختصاصی به کسب‌وکارشان کمک خواهد کرد؟ در بسیاری از مواقع تولید یک نرم‌افزار موبایلی یا یک سیستم ERP که با برنامه نویسی اختصاصی طراحی شده باشد، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

بسیاری از صنایع از طریق برنامه‌نویسی، نرم‌افزاری مختص به خود طراحی می‌کنند تا با کمک آن به اهداف تجاری‌شان سریع‌تر دست برسند. چنین نرم‌افزاری فرصت‌های جدیدی در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد و چالش‌های آن‌ها را با سرعت مناسبی حل می‌کند.

 

مهمترین دلایل برای برنامه نویسی اختصاصی در صنایع

قبل از اینکه درباره صنایع مختلف صحبت کنیم به بررسی رایج‌ترین دلایل شرکت‌ها برای استفاده از نرم‌افزارهای سفارشی می‌پردازیم:

1-   ایجاد یک کانال فروش جدید با برنامه نویسی اختصاصی

یک نرم‌افزار فروش یا بازاریابی سفارشی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از روش‌های نوآورانه‌ای به مخاطبان دسترسی پیدا کنند.
به‌عنوان مثال نوتیفیکیشن‌هایی که از طریق نرم‌افزار موبایلی برای مشتریان ارسال می‌شود، نقش مهمی در اطلاع‌رسانی، تبلیغات و ارائه پیشنهادهای ویژه دارند. چنین اعلان‌هایی انگیزه خرید را در مشتری تقویت کرده و به‌عنوان یک دعوت به اقدام (CTA) ارزشمند محسوب می‌شوند.

2-    افزایش فروش و سودآوری

هر کسب‌وکاری به دنبال افزایش فروش و سودآوری است. برنامه نویسی اختصاصی به مدیران ارشد کسب‌وکار کمک می‌کند تا ظرفیت‌های لازم برای ارائه پیشنهادات ویژه به مشتریان را داشته باشند. ارائه تصاویر یا ویدئوهای معرفی محصولات یا خدمات، معرفی نزدیک‌ترین فروشگاه‌های فیزیکی از طریق نرم‌افزار یا معرفی لینک‌های خرید آنلاین، نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری خواهند داشت.

3-   افزایش وفاداری مشتری

برنامه نویسی اختصاصی نقشی کلیدی در افزایش میزان رضایت‌مندی مشتریان و وفاداری آن‌ها دارد. نرم‌افزارهای کاربردی بازاریابی و فروش به مشتریان کمک می‌کنند تا حس خوبی پیدا کرده و با برند ارتباط موثری ایجاد کنند. به همین دلیل، چنین نرم‌افزارهایی بر روی افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان به برند تاثیر خواهند گذاشت.

4-   توسعه برند

یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال، توسعه برند است. برنامه نویسی اختصاصی ابزارهای لازم را در نرم‌افزارها ایجاد می‌کند تا کسب‌وکار به معرفی برند خود به مشتریان پرداخته و در جغرافیای گسترده‌‌تری به ایجاد بازارهای تجاری بپردازد. نرم‌افزارهای سفارشی ابزاری کلیدی برای برندینگ دیجیتال و تبلیغات آنلاین محسوب می‌شوند.

5-   حفظ مشتریان قدیمی و جذب مخاطبان جدید

مشتریان با کمک نرم‌افزارهای کاربردی به نیازها و خواسته‌های خود سریع‌تر دست پیدا می‌کنند. آن‌ها با معرفی نرم‌افزارها به دوستان و آشنایان خود به بازاریابی دهان‌به‌دهان پرداخته و در افزایش مشتریان جدید برای صنایع نقش مهمی ایفا می‌کنند. اطلاعاتی که از طریق این نرم‌افزارها جمع‌آوری می‌شود، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا کالا یا خدمات مورد نیاز مخاطبان را در اختیار آن‌ها بگذارند.

6-   بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری با کمک برنامه نویسی اختصاصی

یک نرم‌افزار اختصاصی امکان مدیریت کسب‌وکار، کنترل امور مالی و هدایت کارکنان را به‌وجود می‌آورد. ساده‌سازی فرآیندهای کاری، افزایش بهره‌وری، خودکارسازی کارهای تکراری و خسته کننده و کاهش خطاهای انسانی از مزایای چنین نرم‌افزارهایی است.

7-    جلو افتادن از رقبا

برنامه نویسی اختصاصی نرم‌افزارها یا حتی وب‌سایت‌ها، ارزش‌های زیادی برای مشتریان و عملیات داخلی سازمان ایجاد می‌کند. مزیت رقابتی قابل توجه‌ای که برای کسب‌وکار ایجاد می‌شود، آن‌ها را قادر به پیش‌بینی نیازهای مشتریان کرده و بالطبع باعث ایجاد تمایز شرکت با سایر رقبا خواهد شد.

8-   ساده‌سازی عملیات

برنامه نویسی اختصاصی امکان یکپارچه‌سازی سیستم‌های مختلف را به هدف تقویت کسب‌وکار ایجاد خواهد کرد. یکپارچگی سیستم‌های حسابداری، پردازش سفارشات، ارتباط با مشتری و… منجر به بهبود تجربه مشتریان خواهد شد.

 

برنامه نویسی اختصاصی برای صنایع مختلف

در ادامه به معرفی صنایعی می‌پردازیم که از برنامه‌نویسی سفارشی برای طراحی نرم‌افزارهای کاربردی استفاده می‌کنند:

حوزه بهداشت و سلامت

مراقبت‌های بهداشتی از صنایع پیچیده‌ای هستند که شامل کسب‌وکارهای متعدد با فرایندهای متنوع می‌شوند. توجه به قوانین اجرایی و محافظت از داده‌های حساس، در برنامه نویسی اختصاصی نرم‌افزارهای صنایع فعال در این حوزه باید مدنظر قرار گیرد.
تنوع کسب‌وکارها و تفاوت در قوانین منطقه‌ای موجب می‌شود تا راه‌حل‌های عمومی برای نرم‌افزارهای تخصصی حوزه بهداشت قابل استفاده نباشد و طراحی یک نرم‌افزار اختصاصی ضروری به‌نظر آید.

مدیریت کسب‌وکارها

تفاوتی ندارد که یک کسب‌وکار کوچک باشد یا بزرگ، شرکت‌های تجاری نیاز به نرم‌افزارهایی برای بررسی وضعیت رضایت مشتری، میزان فروش محصولات، آنالیز شیوه‌های بازاریابی، کنترل دارایی، مدیریت حمل‌ونقل کالا و… دارند تا از اطلاعات به‌دست آمده برای تصمیم‌گیری و مدل‌سازی استراتژی کسب و کار خود استفاده کنند و ارتباط قدرتمندتری با مشتریان بسازند.

فین‌تک؛ برنامه نویسی اختصاصی برای حوزه مالی

نرم‌افزارهای حوزه فین‌تک باید بر اساس ترندهای این صنعت طراحی شوند و به محافظت از داده‌های مالی کاربران بپردازند. صنعت فین‌تک یکی از صنایع پیش‌رویی است که ایجاد تغییر در آن به‌عنوان قوۀ محرکه در صنایع دیگر محسوب می‌شود. در برنامه نویسی اختصاصی نرم‌افزارهای فین‌تک باید به سادگی، کاربرپسند بودن، شفافیت و بهبود تجربه مشتری توجه کرد.

صنعت سرگرمی

کاربران فضای دیجیتال عادت کرده‌اند که با کلیک بر روی یک دکمه به محتوای مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. رقابت شدید در این حوزه، شرکت‌های این صنعت را به سمت طراحی نرم‌افزارهای سفارشی سوق داده تا توانایی برآورده کردن خواسته‌های مشتریان و ایجاد تمایز با رقبا را با کمک برنامه نویسی اختصاصی به‌دست آورند.

صنایع ساختمانی و مشاورین املاک

مشاورین املاک و مستغلات از نرم‌افزارهای اختصاصی برای بهینه‌سازی فرایندهای ساخت‌وساز و افزایش رضایت خریداران یا مستاجران استفاده می‌کنند. صنعت املاک شامل فرآیندهای گسترده‌ای است که نیاز به راه‌حل‌های متنوعی دارد. به همین دلیل برنامه نویسی اختصاصی نقش مهمی در پوشش تمامی فرآیندهای داخلی چنین کسب‌وکارهایی دارد.

 

سخن پایانی

در این مقاله تنها به نمونه‌های محدودی از صنایعی پرداختیم که با کمک نرم‌افزارهای سفارشی به حل چالش‌های تجاری‌شان می‌پردازند. اگر سازمانی توانایی برطرف کردن نیازهای خود را از طریق نرم‌افزارهای عمومی ندارد، برنامه نویسی اختصاصی یک راه‌حل جایگزین مناسب برای دستیابی به نرم‌افزارهای کاربردی بر اساس شرایط کسب‌وکاری خواهد بود.​